نظر استاد محمدرضا شجریان درباره آثار همایون شجریان
محمدرضا شجریان معتقد است؛ علاقمندی مخاطبان به صدای همایون شجریان طبیعی است زیرا همایون شجریان نیز برای نسل امروز میخواند.
محمدرضا شجریان معتقد است؛ علاقمندی مخاطبان به صدای همایون شجریان طبیعی است زیرا همایون شجریان نیز برای نسل امروز میخواند.
مرغ سحر ساخته « مرتضی نی داوود» سال هاست که به عنوان قطعه پایانی کنسرت های استاد « محمدرضا شجریان» اجرا می شود؛ اما این اثر اولین بار چه زمانی در کنسرت های این خواننده نامدار که یک ملت چشم انتظار برگزاری کنسرتی دیگر از او هستند؛ خوانده شد؟
مجید درخشانی که سابقه همکاری با استاد شجریان و آهنگساز دو آلبوم ایشان با نام «در خیال» و «رندان مست» می باشد. در گفتگویی خود با روزنامه شرق که صبح امروز(چهارشنبه یکم شهریور) منتشر شده است. درخشانی در این گفتگو به نکات جالبی از نحوه آشنایی خود با خسرو آواز ایران ، شکل گیری آلبوم «در خیال» و گروه «شهناز» و... اشاره می کند.
بابک صحرایی با امین تارخ، بازیگر ارزشمند هنر ایران به بهانه سالروز تولد علی حاتمی درباره همکاری اش با علی حاتمی و بازی های زیبایش در «مادر» و «دلشدگان» به گفتگو نشسته است. تارخ در این گفتگو از فیلم های «مادر» و «دلشدگان» و به خصوص در لحظه هایی که از علی حاتمی در دلشدگان و حضور محمدرضا شجریان در این فیلم می گوید.
اکبر گلپایگانی (گلپا) در پاسخ به این سوال که چندی پیش محمدجلیل عندلیبی در بخشی از یک گفتوگوی رسانهای درباره او حرفهای تازهای زد که بیپرده و صریح بود و نظرش درخصوص این صحبتها چیست، گفت: «آقای عندلیبی حقایق را گفت. خیلی خوشم آمد که ایشان بسیار باز صحبت کرد و از چیزی نترسید. آقای عندلیبی گفته بود که وقتی آقای شجریان به تهران آمد، گلپا او را برد و جا و مکان داد. آن وقت این خواننده به همراه یک شاعر برجسته در مورد گلپا آن حرفها را زد. خوشبختانه ابرها کنار رفت و خورشید حقیقت تابیدن گرفت.
گوشه هایی از این گفتگو را بخوانید:
یکی از شاعران معروف تاریخ ادبیات ایران یکی از همان تودهایها بود که کارش را بعد از انقلاب هم ادامه داد. معروفترین شعر او به نامی اشاره دارد که اصلا حقیقی نیست. معشوقه این شاعر، خانمی بود که الان در لندن زندگی میکند. اصلا شخصیت ذکرشده در شعر او که یکی از قطعات معروف موسیقی ایران محسوب میشود، وجود خارجی ندارد.
آقای محمدرضا لطفی در کلاسهای آقای نورعلی برومند دوسال همشاگردی من بود. خوب هم ساز میزد و کارش بد نبود اما چه ایشان و چه آقای حسین علیزاده، چه چیزی ساختند که به درد موسیقی ملی کشور بخورد؟ باور کنید هیچ!
موسیقی ایران یک زمان آدم سرشناسی مثل زندهیاد یحیی تارساز را داشت که تارش را به قیمت ٣٠٠میلیون تومان میخریدند. تار یحیی بسیار معروف است. یحیی تارساز آدم تحصیلکردهای هم نبود و تا کلاس ششم ابتدایی سواد داشت. یحیی تارش را با پوست گردو میساخت. او آکوستیک و هارمونی نخوانده بود اما تارش هنوز هم در آمریکا خریدار دارد. الان هم آقای ارژنگ ناجی، تار میسازد و اتفاقا همیشه هم با سهتار سر کلاسهایش میرود اما آیا واقعا تار ایشان را ٥٠٠هزار تومان هم خریداری میکنند؟
یک زمانی در دانشگاه تهران برنامهای گذاشتم و همه کسانی که در ردیف مدعی بودند را به اسم به آنجا دعوت کردم. همهشان هم با من رفیق بودند و هیچ مشکلی هم بین ما وجود نداشته و ندارد. قصدم این بود که فقط مطمئن شوند خیلی هم چیزی از ردیف نمیدانند. به آنها گفتم که شما اگر چیزی از ردیف میدانید، ٢ گوشه از این گوشهها را بخوانید یا بنوازید. گفتم اگر این کار را بکنید، یکمیلیون تومان از جیب خودم به شما میدهم! یک عده که ترسیدند و نیامدند و مابقی که آمدند هم نتوانستند این کار را انجام دهند. فقط میخواستم روشن شوند که چیزی از ردیف نمیدانند.
آقای شریف این اواخر یکسری اشتباهات داشت که نباید آن کارها را انجام میداد. خانمش چند وقت پیش میگفت که فرهنگ شریف حتی یک قِران هم از من نگرفت. واقعا احتیاج هم نداشت که بخواهد کارش را بفروشد و پول مریضخانه بدهد. این اواخر یک عده به فرهنگ شریف نزدیک شدند و خرابش کردند. به همین خاطر الان آن کسانی که در وزارت ارشاد درجه و مقامی دارند، از این بابت خوشحال هستند. من چند هفته پیش در خانه خودم مراسمی برای سالگرد آقای شریف گرفتم که بسیاری از خوانندگان و نوازندگان برجسته و جوان در این مراسم حضور پیدا کردند. خیلی برایم لذتبخش بود که این مراسم را در خانه خودم برگزار کردم. از این قبیل مراسمها به صورت رسمی هم برگزار میشود، اما تمایلی به حضور در آنها ندارم چون در آن محافل، آدمهایی را میبینم که اگر نبینمشان، بهتر است. من اهل تظاهر نیستم که رو در رو با کسی بگو و بخند کنم اما پشت سرش، بد بگویم و از او متنفر باشم. وقتی از کسی خوشم نمیآید، ترجیح میدهم او را نبینم، به همین دلیل در مجالسی که این دست آدمها حضور دارند، شرکت نمیکنم.
٤، ٥ نفر هستند که مثل اختاپوس روی موسیقی این مملکت افتادهاند!
متن کامل این گفتگوی انتقادی را در اینجا بخوانید.
چهلمین نشست عمومی انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر دلیجان، تحت عنوان «شب حافظ و موسیقی» به همت انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر دلیجان و با حضور «کیوان ساکت»، «مجید پازوکی» مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود و تهیهکننده آثار موسیقایی و سینمایی دهم مرداد در دلیجان برگزار شد. در این نشست، «مجید پازوکی» خاطره جالبی را از استاد شجریان نقل کرد.
«مجید پازوکی» مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود، گفت: حملاتی که حافظ به زاهدان ریایی و به دینفروشان میکند، به لحاظ مطالعات و عمقی است که در دینشناسی و قرآنپژوهی به آن رسیده است؛ اما چرا به ایشان حافظ میگویند؟ روزی در محضر استاد شجریان بودم، دورانی که او در صحت و سلامتی کامل بهسر میبردند و آرزو میکنم که این سلامتی به او بازگردد و سایه او بر سر هنر مملکت مستدام باشد. شجریان به من گفت، چرا به ایشان حافظ میگفتند؟ و بعد توضیح داد، حافظ خواننده بزرگ و آوازهخوان بود، ضمن اینکه موسیقیدان بزرگی بود و در جای جای اشعارش از سازها و نغمات و مقامات خسروانی نام میبرد؛ موسیقیدان بزرگی بوده و با لحن خوش میخوانده است. بعدها که مطالعه کردم، فهمیدم، در قرن دهم به خوانندگان بزرگ «حافظ» میگفتند و کسانی بودند که هم خوب میخواندند و هم خوب شعر میسرودند و این دلیل اصلی این عنوان است. در واقع، موسیقی باعث میشود که مفهوم و ذات اصلی اشعار حافظ به ما انتقال پیدا کند و علت وحشت بعضیها از این نوع موسیقی، اندیشهای است که در شعر حافظ و تفکری است که در شعر مولاناست.
برای متن کامل این نشست به اینجا بروید.
تصانیف همواره از ارکان مهم موسیقی ایرانی محسوب می شوند. رکنی که گاهی مهجور و گاهی مورد اقبال قرار گرفته است.
یکی زیباترین تصانیف ساخته شده در دوران معاصر موسیقی اصیل ایران، تصنیف «شیدایی» ساخته ی سرو آزاد موسیقی ایران زمین، استاد پرویز مشکاتیان است که با اجرای بی بدیل استاد شجریان جلوه ای دوچندان یافته و در یاد و خاطر دوستداران و اهالی موسیقی اصیل ایران ماندگار شده است.
استاد شجریان در مصاحبهای در سالها پیش که در مجله موسیقی قرن ۲۱، چاپ شده بود و در کتاب هزارخانه آواز ایران نیز بازنشر گردیده است؛ در میان گفتگو از دوست و رفیقی شفیق صحبت به میان می آورد که شاید از عوامل مهم و تاثیرگذار قدم گذاشتن خسرو آواز ایران به عرصه موسیقی است.
کارگروه «چاووش» نامی آشنا در موسیقی سنتی ایرانی است؛ نامی که گامی عظیم در حرکت رو به جلوی موسیقی سنتی ایران در دهه ۵۰ بود و با تلاش بزرگانی چون محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، هوشنگ ابتهاج، حسین علیزاده و... ۱۲ آلبوم موسیقی را در این برهه روانه بازار کرد؛ آلبومهایی که برخی از آنها به شدت تحت تاثیر فضای انقلابی سال ۵۷ بودند.
سیدعلی ضیاء مجری تلویزیون چهارشنبه 14 تیر میزبان محمد اصفهانی در سالروز تولدش همراه با محمدامین، مهدیس و مریم فرزندان این خواننده سرشناس بود.
به گزارش ایلنا، اصفهانی در قسمتهایی از این گفتگو در پاسخ به اینکه در ماشین به چه موسیقی گوش میدهد، تأکید کرد: حالا در ماشین چیزی گوش نمیدهم و فصل سکوت است. صدای آقای شجریان و ایرج (حسین خواجه امیری) جزو علاقمندیهای من است و میخواهم از آنها یاد بگیرم، بنابراین صدایشان را گوش میدهم. البته همه مدل صدایی را برای آنالیز گوش میدهم و آنقدر که کارهای مختلف را میشنوم آستانه لذتم بالا است، سختگیرم و به راحتی از کاری لذت نمیبرم.
برای مطالعه متن کامل این گفتگو، می توانید به اینجا بروید.
در شماره نخستین مجله الکترونیکی ریتم نو؛ پروندهای ویژه درباره استاد محمدرضا شجریان و گروه شهناز تحت عنوان «به نام پدر» اختصاص داده شده است. در این مجله در گفتگوی مفصل با مجید درخشانی به تمام اتفاقات گروه شهناز، حواشی و ممنوعالکاری استاد شجریان پرداختهشده است که در آن صحبتهایی را برای نخستین بار خواهید خواند. متن کامل این گفتگو از نظر می گذرد.
نخستین مجله الکترونیکی ریتم نو با پروندهای درباره استاد محمدرضا شجریان و گروه شهناز تحت عنوان «به نام پدر» 4 تیرماه سال 1396 منتشر شد.
نهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب دیروز (سیام خردادماه) با حضور مهدیه مستغنییزدی؛ صاحب امتیاز نشر کارنامه ، ماکان زهرایی و روزبه زهرایی فرزندان محمد زهرایی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.
ماکان زهرایی در این نشست خاطره جالبی از همکاری پدرش با استاد شجریان را نقل کرده است. وی در قسمتهای از سخنانش گفت: "زهرایی در گلپخش به تکثیر نوار موسیقی پرداخت. در این میان تقریبا ۳۰۰هزار نوار تولید و به فروش رسید، اما به دلیل سوءتفاهمی که درباره متن آواز شجریان بود، به مشکل برخورد و این بخش شعر (شهر یاران چه شد) که از آن استنباط میشود شهریاران را چه شد، منجر به زندانی شدن زهرایی و پایان کار گلپخش میشود. با این حال باید گفت به نوعی زهرایی موسیقی را از دهه ۶۰ از لالهزار وارد کتابفروشیها کرد."
متن کامل این نشست را از اینجا مطالعه کنید
محمدرضا شجریان میگوید، باختهای تیم کهکشانی ناراحتش میکند.
ویژهنامهی مجله قهوه دربارهی استاد محمدرضا شجریان، همراه با عکسهایی که برای اولین بار منتشر شده است، به چاپ رسید.
هوشنگ ابتهاج ( سایه ) درباره "ربّنا"ی استاد شجریان در کتاب پیر پرنیان اندیش چنین گفته است...
کیوان ساکت روز گذشته در گفتگویی در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین؛ در بین گفتگو به نحوه شکل گیری تصنیف «ای شادی ای آزادی» استاد شجریان نیر اشاره کرده است. در قسمتهایی از این مصاحبه می خوانیم:
ربنای محمدرضا شجریان شاید جنجالیترین قطعه موسیقی مذهبی تمام تاریخ این سرزمین باشد. قطعهای که برای عدهای ابزاری است برای مخالفت، برای تعدادی خاطرهای ریشهدار است، برای بعضی وسیلهای است برای نشان دادن تعلق خاطرشان به یک جریان و یک گروه و برای بخشی نیز البته بهانهای برای نشان دادن قدرت. قطعهای چنان مهم و جنجالی که پایش به مناظرههای تلویزیونی کاندیداهای ریاستجمهوری نیز کشیده میشود و میگویند بخشی از استراتژی طیفی برای جلب نظر مردم نیز بوده است. قطعهای که خیلیها سعی کردهاند شبیه آن را عرضه کنند و فهمیدهاند تا ربنای شجریان وجود دارد، در این حوزه جایی برای کسی دیگر نیست.
با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان، زمزمه هایی برای پخش دوباره ربنای شجریان از صدا و سیما شنیده می شود.
احتمال حل و فصل پخش ربنای شجریان در ماه مبارک رمضان امسال وجود دارد.
بعد از نام بردن غیر مستقیم از استاد شجریان توسط دکتر روحانی در مناظره دوم زیاست جمهوری در جمعه هفته گذشته، به جرات می توان گفت که روزی نبوده که خبری از استاد در رسانه های مختلف منتشر نشود. از انتشار نامه جعلی منتسب به ایشان تا ثبت ملی ربنا در این چند روز اخیر فضای غالب رسانه ها و شبکه ها اجتماعی نام خسروی آواز ایران بوده است
معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، لوح ثبت ملی دعای مشهور به «ربّنا» با اجرای محمدرضا شجریان را به همایون شجریان، فرزند این هنرمند اهدا کرد.
روز گذشته فضای مجازی بهخصوص در میان گروههای مختلف موسیقی، ملهم از انتشار نامهای منسوب به استاد شجریان بود که در آن با ادبیاتی بسیار متفاوت از ادبیات ایشان به گلهگذاری از دولت یازدهم و در نهایت تصمیم به انداختن رأی بهنفع ایشان در صندوقهای روز بیستونهم اردیبهشت پرداخته بود؛ نامهای که به نظر میرسد با طراحی قبلی و در پی مناظره روزهای گذشته کاندیداهای ریاستجمهوری و مباحث مطرحشده در حوزه موسیقی نوشته شده بود.
مجید درخشانی که سابقه همکاری در پروژههای مختلفی چون ساخت آلبوم خاطرهانگیز "در خیال" را با محمدرضا شجریان دارد، از برخی ویژگیهای این خواننده و همچنین نامهربانیهایی که درباره شجریان طی سالهای گذشته و هشت سال ریاستجمهوری محمود احمدینژاد اتفاق افتاده، گفت.
همایون شجریان در اینستاگرام خود نوشت:
چندى پيش قولى از من گرفته بودند كه همين روزها به باغ هشتگرد برويم و با آن پشتكار مخصوص به خودشان مصرانه پيگيرى مى كردند، تا سرانجام با صلاح ديد پزشكان امروز در بهارين روز آفتابى هجدهم ارديبهشت ماه نود و شش پس از يك سال و چند ماه.
خانواده شجریان نامهای را که با عنوان «تقدیم حنجره محمدرضا شجریان به حسن روحانی» در فضای مجازی منتشر شده است، تکذیب کرد.
تحریف واقعیت توسط روزنامه همشهری. این روزنامه نوشت صدای استاد شجریان به خواست خود او پخش نمیشود. در حالیکه پخش ربنا مشمول نامه استاد به صدا و سیما نبوده است.
آقای روحانی به قول خود مبنی بر رفع محدودیتهای هنرمندان و مفاخری مثل استاد شجریان و استاد فرشچیان عمل کردند. همچنین دولت یازدهم آمادگی برگزاری کنسرت برای این استاد مسلم موسیقی را داشت اما بیماری و کسالت استاد مانع از برگزاری این کنسرت تاکنون شده است.