امین تارخ: شجریان صدایش را از یک ملکوت اعلایی به عاریت گرفته است
بابک صحرایی با امین تارخ، بازیگر ارزشمند هنر ایران به بهانه سالروز تولد علی حاتمی درباره همکاری اش با علی حاتمی و بازی های زیبایش در «مادر» و «دلشدگان» به گفتگو نشسته است. تارخ در این گفتگو از فیلم های «مادر» و «دلشدگان» و به خصوص در لحظه هایی که از علی حاتمی در دلشدگان و حضور محمدرضا شجریان در این فیلم می گوید. وی در بین گفتگو در پاسخ به سوالی می گوید
چقدر زیبا دلشدگان را توصیف کردید. دلشدگان تنها حضور سینمایی محمدرضا شجریان است و بخش زیبایی از فیلم مربوط به آوازخوانی طاهر با بازی شما و صدای شجریان است. درباره این بخش از دلشدگان و همکاری با محمدرضا شجریان در این فیلم کمی توضیح بدهید
به خواست علی حاتمی من دو جلسه نزد آقای شجریان رفتم. یک جلسه اش در یکی از کلاس های ایشان بود. یک کلاس تقریبا دو ساعته که با شاگردهای شان کار می کردند و من هم حضور داشتم. یک جلسه ای هم در استودیویی که آقای شجریان برای ضبط تشریف داشتتد با هم جلسه ای داشتیم و ایشان یک سلسله سفارشاتی کردند. به خصوص راجع به شکلی که فیزیک یک خواننده هنگام خواندن به خودش می گیرد صحبت کردند. اینکه چهره و کل فیزیک چه حالتی باید داشته باشد تا اینجا که گاهی اوقات مثلا رگ گردن هنگان خواندن شکل خاصی پیدا می کند. در واقع آقای شجریان یک سری توصیه های فنی داشتند که برای من بسیار لذت بخش و آموزنده بود اما آقای حاتمی زیاد راغب نبود که لب و آواز کاملا نعل به نعل با هم هماهنگ و به اصطلاح سینک باشند برای اینکه یادآور سینمای فیلمفارسی نشود. به هر حال حضور محمدرضا شجریان نه فقط برای دلشدگان بلکه افتخاری برای کل سینمای ایران بود. محمدرضا شجریان به خاطر عرفان درونی ای که صاحبش است به نظر می رسد صدایش را از یک ملکوت اعلایی به عاریت گرفته است و گویی فقط گوش هایی که می توانند این عرفان را به دل برسانند برای شنیدنش انتخاب می شوند و هر کسی ممکن است قادر به درک این عرفان و انتقالش به ژرفای دل نباشد.
برای متن کامل این گفتگو به اینجا بروید.