عکس های اجرای محمدرضا شجریان در استانبول ترکیه

تور اروپایی محمدرضا شجریان استاد موسیقی ایران و گروه شهناز به سرپرستی مجید درخشانی از ۲۵ شهریور با اجرا در مرکز گردهمایی‌های شهر استانبول ترکیه آغاز و در دو بخش دستگاه سه‌گاه و آواز بیات اصفهان برگزار شد.

لازم به ذکر است طبق برنامه در ادامه این تور اروپایی، شجریان با همراهی گروه شهناز در شهرهای آمستردام هلند (۸ مهر ماه ۱۳۹۰)، بروکسل بلژیک (۹ مهر ماه ۱۳۹۰)، ماینز آلمان (۱۱ مهر ماه ۱۳۹۰)، برلین آلمان (۲۲ مهر ماه ۱۳۹۰)، هامبورگ آلمان (۲۳ مهر ماه ۱۳۹۰)، لندن انگلیس (۲۶ مهر ماه ۱۳۹۰)، ادینبورگ انگلیس (۲۷ مهر ماه ۱۳۹۰)، مونیخ آلمان (۲۹ مهر ماه ۱۳۹۰)، وین اتریش (۳۰ مهر ماه ۱۳۹۰)، گوتبرگ سوئد (۵ آبان ماه ۱۳۹۰) و استکهلم سوئد (۷ آبان ماه ۱۳۹۰) به روی صحنه می‌روند و آخرین کنسرت این تور اروپایی هم ۸ آبان ماه ۱۳۹۰ در شهر کلن آلمان برگزار خواهد شد.

 

 

 

برای دیدن عکسهای بیشتر به اینجا مراجعه فرمائید.

 

در همین زمینه

استقبال ترکها ار کنسرت استاد شجریان

قطعات جديد كنسرت تور اروپايي استاد محمدرضا شجريان و گروه شهناز اعلام شد

 

 

 

رونمایی از آلبوم شوق نامه با حضور استاد شجریان

مراسم رونمایی از آلبوم شوق نامه ، اثر جدید همایون شجریان  و درویشی عصر امروز یکشنبه در خانه هنرمندان برگزار شد.

 

برای دیدن عکسهای بیشتر اینجا ؛ اینجا و آنجا و موسیقی ایرانیان بروید

مرغ خوشخوان اثر جدید محمدرضا شجریان ۲۸شهریور منتشر می گردد.

آلبوم جدید استاد محمدرضا شجریان و گروه شهناز با عنوان « مرغ خوشخوان » در تاریخ دوشنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۰ در سراسر ایران توسط شرکت فرهنگی و هنری دل‌آواز منتشر می گردد.
این اثر ساخته محمدرضا شجریان و تنظیم مجید درخشانی در دستگاه شور و آواز ابوعطا بر روی اشعار مولانا، حافظ و بابا طاهر است  و آوازهای آن مربوط به اجرای  کنسرت  سال ۱۳۸۷ در تالار کشور تهران بوده و اجرای ارکستری بصورت گروهی در شرکت دل‌آواز ضبط گردیده است.
فروش عمده این اثر توسط شرکت دل‌آواز به شماره تلفن ۷۷۵۰۶۶۱۰ از تاریخ  دوشنبه بیست و هشتم شهریور۱۳۹۰ آغاز می‌گردد.
علاقه‌مندان به خرید تکی می‌توانند این اثر را در همین تاریخ از فروشگاه‌های معتبر و کتابفروشی‌های سراسر ایران تهیه نمایند.
همچنین جهت خرید و سفارش به صورت تلفنی از سراسر ایران میتوانند با دل‌پخش به شماره تلفن ۸۸۷۳۷۱۵۰ تماس حاصل نمایند.

منبع:دل آواز

 

در همین زمینه:

من فریادم را سر خواهم داد

مرغ خوشخوان به زودی منتشر می شود

مجوز آلبوم «مرغ خوشخوان» استاد شجریان صادر گردید

پوستر تور اروپايي استاد شجريان طراحي شد

دو کلیپ قدیمی از استاد شجریان

در این مجال دو کلیپ قدیمی را خدمت شما عزیزان عرضه می دارم. اولی تصنیف بهار دلکش است که به گفته استاد در کتاب راز مانا انرا در  ۲۶ اسفند سال 135۵ اجرا کرده اند و دومی قطعه سوگند است که استاد سالیان قبل آنرا به زیبائی اجرا نموده اند

 

 

 

 دریافت بهار دلکش

 

دریافت قطعه سوگند

استقبال ترکها از کنسرت استاد شجریان

در فاصله دو روز مانده به آغاز تور اروپايي محمدرضا شجريان و گروه «شهناز» در استانبول، مطبوعات و رسانه‌هاي تركيه به استقبال استاد آواز ايران رفتند. روزنامه‌هاي مطرح تركيه چون توديز زمان، ديلي‌نيوز (نسخه انگليسي‌زبان روزنامه حريت) و زمان با چاپ مطالب و گزارش‌هايي به استقبال اجراي روز جمعه شجريان رفتند و نوشتند: «استاد بزرگ ايران روز جمعه در مركز گردهمايي‌هاي استانبول به اجراي برنامه خواهد پرداخت و انتظار مي‌رود به دليل روي صحنه نرفتن وي در ايران طي سه سال گذشته، هواداران ايراني شجريان در كنار ديگر دوستداران موسيقي ايراني در استانبول گردهمايي بزرگي را تشكيل دهند.» توديززمان در گزارشي نوشت: «‌شجريان براي اولين‌بار در استانبول روي صحنه مي‌رود. او هنرمندي است كه در ميان هم‌وطنان‌اش به چهره‌اي به يادماندني بدل شده. او در سال 1999 جايزه پيكاسو را از يونسكو گرفت و در سال 2006 هم موفق به دريافت مدال موتزارت شده است.» ديلي‌نيوز هم با انتخاب تيتر «شهر ميزبان استاد موسيقي ايران مي‌شود»، از شجريان با عنوان خواننده‌اي افسانه‌اي ياد كرده و نوشته است: «قرار است در اين كنسرت، شجريان در كنار سازهاي معمول موسيقي ايراني از سه ساز ساخته خود كرشمه، تندر و صراحي هم استفاده كند.» زمان، ديگر روزنامه مطرح ترك هم در گزارشي نوشته است: «شعر مولانا با شجريان معنا پيدا مي‌كند. افراد كمي هستند كه بتوان لقب استادي را برازنده آنها دانست كه محمد‌رضا شجريان يكي از آنهاست.» تور اروپايي محمدرضا شجريان و گروه شهناز به سرپرستي مجيد درخشاني از 25 شهريور با اجراي قطعات جديد آغاز و در دو بخش اجرا مي‌شود. اجراي بخش اول در دستگاه سه‌گاه و بخش دوم در آواز بيات‌اصفهان خواهد بود. آغازگر بخش اول، قطعه آرام پيش‌درآمد از ساخته‌هاي مجيد درخشاني است كه با اجراي درآمد و زابل، با كمي تندتر شدن ريتم به تصنيف «ساقي‌نامه» از ساخته‌هاي محمدرضا شجريان و با تنظيم مجيد درخشاني مي‌رسد. در قسمت بعدي ساز و آواز به صورت بداهه در درآمد زابل، مويه و… اجرا مي‌شود. در قسمت سوم، چهارمضراب در دستگاه سه‌گاه ساخته مجيد درخشاني در گوشه‌هاي در‌آمد، زابل، مويه، مخالف و… توسط گروه اجرا مي‌شود. (چهارمضراب فرمي بسيار قديمي است كه ريتم آن سريع و تند است) قسمت چهارم، ساز و آواز بداهه در مخالف و مغلوب و... كه اوج سه‌گاه است اجرامي‌شود. در قسمت پنجم مقدمه‌اي در وزن دوچهارم ساخته مجيد درخشاني اجرا مي‌شود كه پيش‌درآمدي است براي تصنيف «ساكن جان» اثر محمدرضا شجريان. ريتم اين تصنيف شش‌هشتم كند است و روي شعر زيباي مولانا ساخته شده است. اين تصنيف پايان بخش قسمت اول برنامه خواهد بود.

بخش دوم با پيش‌درآمد شوشتري در آواز بيات‌اصفهان اثر استاد جليل شهناز (كه نام گروه به پاس احترام به هنر ماندگار ايشان انتخاب شده است) در شش‌هشتم كند آغاز مي‌شود. اين پيش‌درآمد براي گروه توسط مجيد درخشاني تنظيم شده است. سپس ساز و آواز به صورت بداهه اجرا مي‌شود. در ادامه چهارمضراب اصفهان از ساخته‌هاي محمدرضا شجريان در ميزان شش‌شانزدهم با تنظيم مجيد درخشاني اجرا مي‌شود. سپس ساز و آواز به صورت بداهه‌خواني و بداهه‌نوازي اجرا شده و پس از آن تصنيف «فكر عشق» ساخته محمدرضا شجريان روي شعر حافظ با ضرب‌آهنگ و حال و هواي تصانيف قديمي موسيقي ايران با تنظيم مجيد درخشاني و توسط گروه اجرا مي‌شود. در دو بخش آخر ابتدا قطعه «خروش عشاق» در عشاق اصفهان است كه با ميزان‌بندي بيست‌تايي گاهي به صورت ده‌تايي به همراه ساز و آواز بداهه اجرا مي‌شود. سپس تصنيف اصفهان با شعر مولوي ساخته مجيد درخشاني با ريتم لنگ هفت‌ضربي به كنسرت پايان مي‌بخشد. محمدرضا شجريان و گروه شهناز در تور خود در شهرهاي استانبول- تركيه (۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱)، آمستردام – هلند (۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱)، بروكسل – بلژيك (۱ اكتبر ۲۰۱۱)، ماينز – آلمان (۳ اكتبر ۲۰۱۱)، برلين – آلمان (۱۴ اكتبر ۲۰۱۱)، هامبورگ – آلمان (۱۵ اكتبر ۲۰۱۱)، لندن – انگلستان (۱۸ اكتبر ۲۰۱۱)، ادينبورگ – انگلستان (۱۹ اكتبر ۲۰۱۱)، مونيخ – آلمان (۲۱ اكتبر ۲۰۱۱)، وين – اتريش (۲۲ اكتبر ۲۰۱۱)، گوتبرگ – سوئد (۲۷ اكتبر ۲۰۱۱)، استكهلم – سوئد (۲۹ اكتبر ۲۰۱۱) و كلن – آلمان (۳۰ اكتبر ۲۰۱۱) اجراي برنامه خواهند داشت.

 

منبع:روزنامه شرق

عکسهایی از استاد همراه با خانواده خود

۱-استاد با کتایون خوانساری(همسر ) تیر ۱۳۷۲ در اصفهان

 

۲-استاد همراه با همایون،زنده یاد پرویز مشکاتیان و علی جهاندار

 

۳- در آغوش گرفتن نوه خود؛هستی فرزند دختر ارشد(فرزانه)

 

۴- استاد همراه با آیین مشکاتیان؛فرزند دختر دوم خود(افسانه)

 

۵-استاد در میان نوه ها(از چپ: یاسمین شجریان دختر همایون، محمدرضا شجریان و هستی فرزند دختر ارشد استاد)

 

۶- استاد همراه با دو فرزند ذکور خود - در حاشیه کنسرت همایون با گروه همنوازان حصار،۳۱ فروردین ماه ۱۳۸۹

 

 

۷-

 

لازم به ذکر است عکسهای شماره ۲ تا ۵ بر گرفته از انجمن شجریانیها می باشد.

 

 

در همین زمینه:

عکسهائی از استاد در کنار خانواده

نشست اعضا گروه «شمس» با خبرنگاران

پورناظری: لهجه کردی علیرضا قربانی برای گروهی همچون «شمس» کاملا قابل قبول است

 

اعضای گروه موسیقی «شمس» در آخرین روزهای تمرین خود پیش از اولین اجرایشان در سال ۹۰، قطعاتی را برای جمعی از اهالی رسانه‌ها و مطبوعات، اجرا کردند. تهمورس پورناظری روز ۱۴ شهریور ماه در جمع خبرنگاران گفت: کنسرت گروه «شمس» درپایان تابستان سال ۹۰ در دو بخش در تالار وحدت برگزار خواهد شد. بخش نخست این برنامه به تنبور نوازی ایرانی اختصاص دارد که ابتدا با تک نوازی تنبور سهراب پورناظری آغاز می‌شود و با گروه نوازی و اجرای ساز‌های کوبه‌ای و آواز ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته این نوازنده؛ بخش دوم این اجرا به موسیقی ایرانی اختصاص دارد که مشابه و تکرار برنامه کنسرت گروه «شمس» در اسفند ماه سال ۸۹ است. تهمورس‌پور ناظری درباره دلایل تکرار این بخش از کنسرت توضیح داد: سال گذشته کنسرت گروه «شمس» با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد و از آنجا که تور آمریکای گروه پیش رو بود، نمی‌توانستیم قطعه‌ای را به کار اضافه کنیم. بنابراین احساس کردیم تکرار مجدد این برنامه در تالار وحدت می‌تواند بازتاب متفاوتی داشته باشد و از سوی دیگر مناسب با فضای موسیقی است.

سهراب پورناظری هم درباره بخش تک‌نوازی تنبور توضیح داد: ‌ در این اجرا برداشت ۱۲ ساله‌ام از بداهه نوازی تنبور را ارائه خواهم کرد. به نوعی در این تجربه از تمام فرهنگ‌های تنبور و نوازندگی آن بهره گرفتم و با یک برداشت کاملا شخصی و معاصر کار را ارائه خواهم کرد. او درباره این برداشت معاصر از نوازندگی تنبور گفت: ‌ برخی از تکنیک‌ها برای نخستین‌بار روی این ساز استفاده می‌شود و تلاش کردم در کنار تاریخچه چند هزار ساله تنبور بتوانیم گامی رو به جلو بر روی تکنیک‌های ساز داشته باشم. این هنرمند مطرح کرد: طی سال‌های متمادی، ساز تنبور چندان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و همین اتفاق باعث شده بود بسیاری از مقام‌های مربوط به این ساز فراموش شود. اما خوشبختانه امروز در کنار توجه به نوازندگی بخش‌ آموزش را هم جدی گرفته‌ایم و رپرتوآری برای آن در نظر گرفته‌ایم. از سوی دیگر سه کتاب نیز در این حوزه در دست انتشار است. سهراب‌پور ناظری در پاسخ به سوالی درباره مقدس بودن ساز تنبور و اعتراض برخی نسبت به افشای رازهای این ساز گفت: در مورد ساز تنبور چیزی به غیر از مقام نداریم اما اتفاقی که در گروه «شمس» در ارتباط با این ساز حاصل شده است یک دید علمی و خلاقانه نسبت به ساز تنبور است که اصلا تفکر خشکی را دنبال نمی‌کند. او ادامه داد: متاسفانه حدود ۵۰ درصد از نغمه‌هایی که برای این ساز ساخته شده است را در گذر زمان از دست داده‌ایم. چون در یک پرسه تاریخی به دلایل متعددی این نغمه‌ها از اجرا خارج شده است. در صورتی که ساز تنبور پتناسیل بسیار بالایی دارد و به شخصه حاضرم در یک سمینار تنبور شناسایی از تمام وجوه این ساز سخن بگویم. این نوازنده کمانچه و تنبور خاطر نشان کرد: هرچقدر از مقدس بودن این ساز سخن بگوییم اما در ‌‌نهایت یک ساز موسیقیایی است و با آن موسیقی اجرا می‌کنیم. پس نمی‌توان به غیر از دید علمی به آن نگاه کرد. البته امروز خیلی از تعاریف را نداریم و خیلی‌ها گفته‌اند که بخش‌هایی نباید باشد اما این نگاه اشتباه است و کمبود و عدم آگاهی باعث شده که این اتفاق بیفتد.



کیخسروپورناظری نوازنده تارو تنبور و سرپرست گروه شمس نیز گفت: «تنبور» به عنوان یک ساز کهن با قدمتی بیشتر از چند هزار سال شناخته شده است و گروه شمس طی سه دهه از عمر خود مقام‌های قدیمی این ساز را با زمینه ذهنی خود جلو می‌برد و به زعم ما اشتباه نیست که این مقام‌ها برای آنهایی که علاقه دارند به آن گوش فرا دهند ضبط شود. وی درباره بخش آوازیی این اجرا توضیح داد: ‌ گروه آواز‌ها را همچون تصانیف می‌سازد و شعر‌ها را انتخاب می‌کند و با حس و حال شعر، فرازوفرود‌ها را تمرین می‌کند که در این اجرا از صدای علیرضا قربانی در بخش آوازیی و همچنین در بخش تنبور نوازی بهره خواهیم گرفت. پورناظری درباره دلایل انتخاب علیرضا قربانی برای این اجرا گفت: ‌ خواننده اگر توانایی و استعداد داشته باشد می‌تواند موسیقی را در ذهن خود پخته کند و خوشبختانه سنخیت حسی علیرضا قربانی مغایرتی با بیان احساسی شعر‌ها در هر دو بخش این اجرا ندارد. وی ادامه داد: جنس صدای علیرضا قربانی را محدود نکنید، زیرا شما خیلی از توانایی‌های ایشان را نمی‌بینید در حالی که لهجه کردی او برای گروهی همچون «شمس» کاملا قابل قبول است و هیچ اشکالی ندارد. از سوی دیگر همه گروه‌های موسیقی آزاد هستند تا طی تجربه‌های خود در گذر زمان با خوانندگان و نوازندگان مختلفی کار کنند و تجربه‌های متفاوتی را کسب کنند. سهراب پورناظری نیز در همین زمینه عنوان کرد: ‌ موسیقی یک عادت است و اگر به مرور شنیده شود می‌تواند در این عادت تغییرهایی ایجاد شود. صدای علیرضا قربانی نیز در این مسیر برای گروه شمس قابلیت‌های بسیاری دارد و به نت‌ها خیلی نزدیک است ما نیز تصمیم گرفتیم در تجربه‌های خود این آزمایش‌ها را انجام دهیم و از آن پشیمان نیستیم.

تهمورس پورناظری نیز اضافه کرد: ‌ امروز دوران سالار بودن هر فرد تمام شده است، شاید بیست سال پیش کسی جرات برگزاری کنسرت تک نوازی نداشت اما امروز این عادت کنار گذاشته شده است و اساتید موسیقی به صورت پیاپی کنسرت‌های تک نوازی برگزار می‌کنند. او درباره انتخاب علیرضا قربانی نیز گفت: ‌ به زعم بنده فضای ذهنی ایشان خیلی باز‌تر از بسیاری از خوانندگانی است که تا کنون دیده‌ام و علاوه بر هماهنگی اخلاقی می‌تواند در کارهای خود فرم‌هایی را تعیین کند که برای ما خیلی خوب است. ایشان تسلط و توانایی متفاوتی برای درک این اتفاق دارد.

اما در بخش دیگری از این گفت‌و‌گوی دوستانه اعضای گروه «شمس» دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را نسبت به وضعیت فعلی موسیقی اجرای گروه‌ها، ‌ شرایط سالن‌ها و مسائلی از این دست مطرح کردند. تهمورس پورناظری با گلایه از وضعیت تالارهای موسیقی گفت: ‌ بهترین موسیقی را اگر در مکان مناسبی اجرا نکنیم مثل این است که بهترین فیلم دنیا را بر روی پرده کوچک و بی‌کیفیتی به نمایش در آوریم. امروز سالن‌های ما چنین وضعیتی دارند، استاندارد نیستند و مخاطب در طول اجرا با کار ارتباط برقرار نمی‌کند. او و گروه شمس که قرار است در اولین تجربه خود در سال ۹۰ در تالار وحدت طی چند شب به صحنه بروند در باره وضعیت این سالن توضیح داد: تالار وحدت کاملا استاندارد است و آکوستیک و صدای آن مناسب اجرای موسیقی است، اما متاسفانه ظرفیت این تالار کم است و یک گروه موسیقی مجبور می‌شود چند شب متوالی در این تالار به صحنه برود. از سوی دیگر هزینه‌های تالار وحدت با استانداردهای جهانی مطابقت دارد در حالی که ما برای این اجرا در تمامی بخش‌ها از جمله تبلیغات ‌، هزینه‌های چندبرابری متحمل شده‌ایم. تهمورس‌پور ناظری در باره دلایل عدم اجرای این گروه در دو نوبت متوالی در هر روز توضیح داد: ‌ مجوز کار به قدری دیر آمد که فرصت برای حرکت‌های تبلیغی و بالا بردن تعداد اجرا وجود نداشت. ما بعد از دو ماه و نیم مجوز گرفتیم و در هر روز طی یک نوبت اجرا می‌رویم. هزینه بلیت‌های این گروه نیز از ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان است که به دلیل وضعیت پرداخت دیگر هزینه‌هایی که برای کنسرت متحمل شده‌ایم تعیین شده است. سهراب پورناظری نیز در همین رابطه نیز اضافه کرد: ‌ متاسفانه فضای فعلی به گونه‌ای است که اجرای زنده موسیقی گروه‌ها در حال سخت شدن است و اگر امروز گروه‌هایی همچون ما چند هزار مخاطب دارند گویی فضا به شکلی پیش می‌رود که این اجرا‌ها محدود‌تر شود باید با متولیان صحبت کرد و پرسید که داستان چیست و از کجا سررشته می‌گیرد. او در عین حال متذکر شد: متاسفانه مسئولیتی پشت این اتفاق‌ها نیست، زیرا چه کسی می‌تواند شش روز قبل از کنسرت مجوز بگیرد و بعد در شرایط ایده آل به صحنه برود؟ فضا به سمتی می‌رود که دیگر برای گروه‌های موسیقی اجرای زنده نمی‌ارزد و آن‌ها نمی‌توانند هدفشان را در ارتباط با مخاطب برآورده کنند. به گفته این نوازنده جوان باید این اتفاق مورد کار‌شناسی قرار بگیرد که به چه حقی یک گروه موسیقی باید برای اجرا در یک سالن با کمترین استاندارد‌ها، سی میلیون تومان پرداخت کنند.
پورناظری گفت: ‌ جامعه موسیقی به تنهایی با فریاد‌هایش به جایی نمی‌رسد و دیگران باید به کمک ما بیایند. امروز به جای اینکه مسئولان به این فکر کنند که گروهی همچون «شمس» تنبور را طی سه دهه حفظ کرده و یا خواننده برجسته‌ای همچون شجریان با کارش آواز را برای سالیان متوالی حفظ نموده و امسال علیرضا قربانی صدای موسیقی ایرانی را در تمام جهان پخش کرده‌اند به چه حقی باید این مسیر برایشان تنگ شود. او گفت: متاسفانه این سرخوردگی برای ما عادت شده است، در حالی که گروه‌های موسیقی بعد از پشت سر گذاشتن تمام این موانع با پنجاه درصد از روحیه خود بر صحنه حاضر می‌شوند و مخاطب با چنین اجرایی روبرو می‌گردد. در چنین شرایطی باید گفت که قدر این مردم را باید بدانیم که در این وضعیت به موسیقی توجه می‌کنند و بلیت‌های گران قیمت را خریداری می‌کنند. تهمورس پورناظری نیز اضافه کرد: ‌ زمین چمن سعدآباد را در سال‌های گذشته ۵/۳ میلیون تومان اجاره می‌کردیم و امسال چندبرابر پیشنهاد می‌دهند، برای هزینه ۶۰۰ هزار تومانی صدابرداری امسال باید سه میلیون تومان پرداخت کنیم. حال تنها در شرایطی که ما بلیت ۴۰۰ هزار تومانی بفروشیم می‌توانیم این هزینه‌ها را جبران کنیم. وی ادامه داد: این در حالی است که امروز در وسط شهر نیویورک نیز هزینه‌ها انقدر بالا نیست. پس می‌بینید که شرایط به چه اندازه سخت شده است. با این وجود اگر مسئولان شرایط اجرا را برای ما فراهم کنند حاضریم در فضاهای بازی همچون میدان آزادی‌، میدان تجریش‌، استادیوم آزادی‌، پارک ملت‌ و... اجرای رایگان برای مخاطبان بگذاریم، چه بسا که در تمام دنیا چنین اجرایی کاملا مرسوم است.
کنسرت تابستانی گروه «شمس» از روز شنبه ۱۹ شهریور ماه در تالار وحدت آغاز می‌شود.

منبع:سایت موسیقی ما

 

استاد شجریان سوار بر اتومبیلها

استاد در مراسم خاکسپاری مادرِ - مشهد؛تیرماه ۱۳۸۶

 

استاد در کنسرت پرویز مشکاتیان با گروه عارف - آذرماه ۱۳۸۶

 

 

دقایقی قبل از حضور در مصاحبه مطبوعاتی - ۲۲ فروردین ماه ۱۳۸۸

 

حضور در مراسم یادبود پرویز مشکاتیان - ۷ مهرماه ۱۳۸۸

استاد شجریان و پایور؛ غم مخور

 

در این مجال برنامه ای را که استاد شجریان همراه با زنده یاد پایور در سالیان گذاشته اجرا کرده اند را خدمت شما عرضه داشته ام.

پس از دانلود،آنرا از حالت فشرده خارج سازید

پسورد فایل:

www.ostad1319.blogfa.com

 

 دریافت فایل

 

پیش فروش مرغ خوشخوان آغاز شد

سایت دل پخش سایت رسمی فروش آثار استاد و مورد تایید استاد شجریان که در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ افتتاح گردید؛ساعاتی قبل در آخرین خبر سایت خود اعلام نمود: پیش فروش آلبوم مرغ خوشخوان آغاز شد؛جهت خرید این اثر خواهشمند است هم اکنون سفارش خود را وارد فرمایید تا همزمان با انتشار در ایران، سی دی خود را دریافت نمایید.

شماره تماس ۸۸۷۱۷۳۵۰ آماده دریافت تلفنی سفارش شما است.

 

منبع:http://www.delpakhsh.com

 

مطالب گذشته:

من فریادم را سر خواهم داد

با حسام‌الدین سراج از گذر گل تا دل

 

سید حسام الدین سراج مباحث مختلفی چون انسان‌شناسی و هنر، ریاضی در موسیقی، هندسه در معماری، فیزیک صوت، فیزیک نور، مقایسه نور و صوت و ترجمان موسیقی را در کتاب «از گذر گل تا دل» مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «از گذر گل تا دل» نوشته سید حسام الدین سراج در 316 صفحه با قیمت 9 هزار تومان از سوی انتشارات نیستان منتشر شد. این کتاب زیبایی‌شناسی تطبیقی موسیقی و معماری است که در پنج فصل نوشته شده است. در این کتاب مباحث مختلفی چون انسان‌شناسی و هنر، ریاضی در موسیقی، هندسه در معماری، فیزیک صوت، فیزیک نور، مقایسه نور و صوت، ترجمان موسیقی، نماهای معماری و ترجمان تصویری موسیقی بررسی شده است.در فصل آخر کتاب نماهای معماری چون پل خواجو، سر در مسجد جامع اصفهان و مسجد گلبرگ‌های اصفهان به زبان موسیقی نت‌نویسی شده و در واقع ترجمانی موسیقی از این بناها ارایه شده است.

«نینوا»، «باغ ارغوان»، «وصل مستان»، «شمس الضحی»، «یاد یار»، «آفاق عشق»، «طریقت عشق»، «شرح فراق»، «آئینه رو»، «دل آرا»، «بی نشان»، «نگاه آسمانی»، «نرگس مست» و «ماه نو» از جمله آثار موسیقی است که از وی منتشر شده است.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

پیام استاد شجریان در فرهنگسرای بهمن

 

به نام آن که هستی نام از او یافت مادران بزرگوار و پدران ارجمند! خواهران و برادران و نوجوانان مهربان! من همیشه شور بی‌پایانی داشتم که در چنین شب‌هایی نگاه‌درنگاه شما نازنینان با زبان معنوی آوا و نوا به راز و نیاز و درد دل بنشینیم تا به بانگ چنگ بگوییم آن حکایت‌ها که: «از نهفتنشان دیگ سینه می زد جوش!» من در بسیاری از کشورهای جهان کنسرت‌هایی برگزار کرده‌ام ولی خداوند و دل‌های پر مهر شما گواه باد که هرگز شور و حال چنین شب‌هایی را نداشته‌ام و بی‌گمان این حال بازتاب فروغ دل‌های شماست در من. می‌دانید چرا؟! چون تاریخ زنده‌ترین گواه گویایی ست که همیشه جوانمردان و عیّاران و جانبازان از میان شما برخاسته اند که یک خشت شکسته‌ی کوخ خویش را با هیچ کاخی عوض نکرده و نمی‌کنند. تاریخ گواه است که همیشه پاسداران ناموس و پشتوانه‌های آزادی و امنیت و یار و همراه واماندگان و بی‌کسان و غریبان درمانده پهلوانان و مشتی‌ها و جوانمردان و نوچه‌هایی بوده‌اند که از زورخانه‌های کوی و برزن‌های شما برخاسته‌اند آنان که بی‌صدا و بی‌ریا یار و هم‌درد یتیمان و حتی ورشکستگان بودند و نان جوین خود را به سفره‌ی گرسنگان می‌بردند چوی شما پرورندگانی داشتند. برای نیک‌فرجامی این پیام یک نکته از هزاران نکته‌ی سرگذشت پیر مرد عیاری از میان شما را که در بازار تهران دکه‌ی غذا خوری در بالاخانه‌ای داشت و خورشی به مردم می‌داد برایتان بازگو میکنم. آن روان‌شاد بالای در ورودی دکه‌اش بر تابلویی نوشته بود: «نقد و نسیه میدهم حتی به شما.» این پیرمرد عیار آخر شب‌ها پول‌های فروش خود را در کیسه‌ای می‌ریخت و پیاده به خانه می‌رفت. شبی دو مرد گرسنه او را به نام صدا می‌زنند و راه را بر او می‌بندند. می‌گوییند: «آقا هر چه پول داری بده!» او با خوش‌رویی تمام می‌گوید: «آنچه پول در کیسه است برای شماست ولی یک شرط دارد و آن این است که امشب به خانه من بیایید و باهم شامی بخوریم و گپی بزنیم. از قرار معلوم شما مرا می‌شناسید و می‌دانید به قول خود وفا می‌کنم.» آن‌ها با شناختی که از پیر داشتند دست و دل باز به خانه او می‌روند. پیر پس از پذیرایی بسیار گرم و سخنان حکیمانه و گفت و شنودهای ساده که آن‌ها را بر توسن راستی و درستی سوار کرده بود کیسه را به آن‌ها می‌دهد. آن‌ها می‌خواستند از گرفتن چشم بپوشند ولی پیر عیار نمی‌پذیرفت. هنگام جدا شدن دست آن‌ها را می‌فشارد صورت آن‌ها را می‌بوسد و می‌گوید من هم از شما خواهشی دارم: «با این پول کاری راه بیاندازید و تا می‌توانید درماندگان را یاری کنید. آن‌دو با یک جهان شرمندگی می‌پذیرند. بنا به گفته‌ی پیر عیار و راوی آن دو تن امروز از بزرگان کار و خیر اندیشانند.» این هم نوعی از سازندگاری‌های عیّاران شما مردمان دوست‌داشتنی بود. در پایان این پیام چشم امید به شما دوخته‌ام که پیام دل مرا به خویشان و دوستان و آشنایان خود برسانید. از خدا می‌خواهم همواره سرافراز و شادکام باشید.

 

 خاک پای ملت ایران محمّد رضا شجریان

 

ویدئو کنسرت استاد شجریان و استاد فرهنگ شریف

با درود فراوان

در چند پست قبل اولین قسمت از برنامه زیبای استاد شجریان و استاد فرهنگ شریف را خدمت شما سروران عرضه داشتم.در این مجال دومین و سومین قسمت آن نیز تقدیم میگردد.امید است مورد پسند قرار گیرد.

 

 

 دریافت دومین قسمت از کنسرت استاد


دریافت سومین قسمت از کنسرت استاد

 

در همین زمینه:

ویدئویی از کنسرت استاد شجریان و استاد فرهنگ شریف

یادی از گذشته خاطره انگیز

با درود فراوان؛ در این پست بروشورهایی از کنسرتهای گذشته خسرو آواز ایران را که حقیر نیز افتخار حضور در آنها را داشته ام،خدمت شما گرامیان عرضه میدارم.لازم به یادآوری است که بروشور کنسرت استاد همراه با گروه آوا در مرداد 1386 آراسته به امضا ایشان نیز می باشد.(همچنین بروشور کنسرت آذر ماه استاد با گروه اساتید در دسترس نبود که در اولین فرصت  تقدیم میگردد)

 

کنسرت استاد با گروه آوا - مرداد ماه ۱۳۸۶

 

 

 

 

کنسرت استاد با گروه شهناز در دانشگاه خوراسگان اصفهان - آبان ماه ۱۳۸۶

 

کنسرت استاد با گروه شهناز - خرداد و تیر ماه ۱۳۸۷

 

 

کنسرت استاد با گروه شهناز - مهر ماه ۱۳۸۷

 

گفت‌وگوی فرید زكریا با هنری كیسینجر درباره‌ی چین و اوباما

 با سخنرانی نمی‌شود دنیا را تغییر داد

از هنری كیسینجر می‌توان به عنوان عامل اصلی برقراری روابط میان ایالات‌متحده و چین نام برد. 40 سال پیش، زمانی كه او مشاور امنیت ملی آمریكا بود، به‌طور سری به چین سفر كرد و همین سفر بود كه زمینه مساعدی را برای ارتباط میان چین كمونیست با ایالات‌متحده فراهم كرد. او در كتاب جدیدش به شرح مفصل سفر خود به پكن و تلاش برای برقراری روابط خارجی دوجانبه میان دو كشور پرداخته است. مصاحبه ما با او هم پیرامون همین موضوع است.


وقتی كه 40 سال پیش به چین سفر كردید تا به قول خودتان به پیشرفتش كمك كنید، فكر می‌كردید یك روز این كشور رقیب اصلی ایالات‌متحده در زمینه‌های اقتصادی و فناوری شود؟

غیرممكن است كه كسی چنین فكری نكرده باشد.

آمریكا در طول این مدت و در هر دوره ریاست‌جمهوری روابط مستحكم و پابرجایی با چین داشته؛ روابطی كه كمتر توانسته با دیگر كشور‌ها داشته باشد. همین موضوع به مدرن شدن اقتصاد این كشور و حمایت از سیاست خارجی آن كمك زیادی كرده است. خیلی از مردم معتقدند شرایط در حال تغییر است؛ روزبه‌روز قدرت چین بیشتر می‌شود؛ به‌خصوص كه بعد از بحران اقتصادی، این كشور بیش از پیش مستقل عمل می‌كند و در آینده نیز شاهد آغاز فصل جدیدی در سیاست‌های خارجی چین خواهیم بود. نظر شما چیست؟
باید تأكید كنم در كل پس از بحران اقتصادی جهانی، تغییرات اساسی در توازن قدرت صورت گرفته است كه رفتار بین‌المللی چین و نتایج آن خود به وضوح این تغییرات را نشان می‌دهند. اما نباید تمام تقصیر را به گردن ایالات‌متحده انداخت. در 50 سال گذشته ما قدرت غالب بودیم و از 2 هزار سال گذشته، 1800 سال چین قدرت را در اختیار داشته است. امروز هم ایالات‌متحده نه قدرت غالب است و نه از موضع خود عقب‌مانده است؛ ما هنوز قدرتمندترین كشور جهانیم.اینكه بخواهیم همچنان قدرتمندترین كشور باقی بمانیم كار آسانی نیست. در ضمن می‌توان گفت كه قدرت چین در حال حاضر تقریبا در حد قدرت آمریكاست اما با تاریخچه‌ای پیچیده و این چالش بزرگی است. از طرف دیگر اگر این چالش را یك جنگ سرد در نظر بگیریم، باعث می‌شود برای مدت بسیار طولانی درگیری صورت بگیرد و این درگیری، هم به ضرر هر دو كشور است و هم به ضرر كشورهای دیگری كه با چین و ایالات‌متحده در ارتباطند.

شما فكر می‌كنید روشی كه اوباما پیش گرفته است، روش درستی است؟

بله، به نظر من اساس كار اوباما درست است. بهتر است هر دو كشور بدانند كه می‌خواهند به چه هدفی برسند. به عقیده من، بهترین كاری كه رئیس‌جمهوری نیكسون انجام داد ـ یعنی ما در دولت نیكسون انجام دادیم ـ این نبود كه ما توانستیم برای مشكلات عملی آنها راه‌حل پیدا كنیم؛ اصلا ما آن مهارت عجیب و غریب را نداشتیم. در آن دوران ما باعث شدیم دوطرف با هم گفت‌وگو كنند؛ ایالات‌متحده و چینی‌ها در مورد آنچه در بلندمدت و میان‌مدت می‌اندیشیدند به گفت‌وگو بنشینند. این خیلی مهم است.

پس می‌شود گفت دو نوع رویكرد استراتژیك با هم رودررو شده بودند.

البته در همان روز مذاكره، این گفته‌ها تأثیری نداشت، اما بعد از آن وقتی مسئله‌ای پیش می‌آمد، به نظر می‌رسید طرف مقابل چارچوبی دارد كه براساس آن با موضوع روبه‌رو می‌شود. تا همین حالا هم این گفت‌وگوها كافی نبوده است. ما به این شكل گفت‌وگو میان دو كشور كه احساس می‌كنند هیچ نزدیكی به هم ندارند نیاز داریم.

در این 40 سال، مردم از شما انتظار داشتند با صراحت بیشتری از نقض حقوق بشر در چین انتقاد كنید. آیا فكر می‌كنید با انتقاد نكردن باعث بهبود رابطه دوطرف و پیشرفت آنها می‌شوید؟ دلیل این نوع موضع‌گیری بی‌میلانه شما چیست؟ من فكر می‌كنم شما...

من با بی‌میلی در مورد حقوق بشر در چین حرف نمی‌زنم. من همیشه گفته‌ام كه خواهان دموكراسی‌ام و نهادهای خودكامه و دیكتاتوری را محكوم می‌كنم. با این وجود در چند دهه اخیر افراد بسیار كمی هم بوده‌اند كه مورد اعتماد رهبری چین قرار گرفته‌اند. از نظر ما بهتر آن است كه برای رسیدن به اهدافمان از نفوذ خود استفاده كنیم؛ طوری كه بازنده و برنده‌ای در كار نباشد. من قبلا هم گفته‌ام كه وقتی آمریكا و چین به مسئله‌ای برمی‌خوردند، سعی می‌كردم نه در حضور عموم بلكه با گفت‌وگوی خصوصی مشكل را حل كنم. ماهیت اختلاف‌نظر همین است. این اختلافات با توجه به هدفی كه ما داریم، مهم نیستند.

و اما سوال آخر. بعضی از مردم می‌گویند سیاست اوباما سیاستی واقع‌گرایانه است زیرا او افرادی مانند جورج بوش (پدر) را تحسین می‌كند كه همیشه از دیپلماسی نیكسون ـ كیسینجر صحبت كرده است. به نظر شما اوباما یك كیسینجریست است؟ و اگر او را كیسینجریست بدانیم این شما را خوشحال می‌كند؟

به نظر من، اوباما می‌خواهد نشان دهد كه با فكر و اندیشه می‌توان دنیا را تغییر داد و ایده‌ها به تنهایی دنیا را تكان می‌دهند. اینكه قدرت بیان می‌تواند چنین تغییراتی را به وجود آورد. این چیزی است كه اوباما به دنبالش است. او همه وقایعی كه در دنیا اتفاق می‌افتد را زیرنظر دارد. وقتی سخنرانی می‌كند، به نظر می‌آید كه صحبت‌هایش فقط در حد ایده‌اند، اما وقتی بالاخره دست به عمل می‌زند، تمام واقعیت‌ها را در نظر می‌گیرد. به عقیده من اگر اوباما ایده‌هایش را با عمل همراه كند به آن توصیفی كه از او كرده‌اید نزدیك‌تر خواهد شد.

حالا معلوم نیست كه از نظر اوباما اظهارنظر شما تعریف از اوست یا نه.

نه. ممكن است او گفته من را یك تعریف شخصی به حساب آورد اما از آن به عنوان تبلیغ برای خودش استفاده نخواهد كرد!

 

 

منبع:هفته نامه شهروند - شماره ۸۰ - ۲۵ تیر ۱۳۹۰

تاج اصفهانی بقلم استاد شجریان

 

در سال 1282 شمسی خداوند پسری به شیخ اسماعیل واعظ اصفهانی که به تاج الواعظین معروف بودند فرزندی عطا کردکه نامش را جلال گذاشت.شیخ اسماعیل پدر جلال علاوه بر منبر گرم و گیرایی که داشت از حنجره یی داودی و صدای دلنشین نیز برخوردار بود و طبق مرسوم زمان بر اثر حشر و نشر با مردم اهل ذوق زمانش با گوشه ها و ردیف های آوازی ایران نیز آشنایی پیدا کرده بود.جلال فرزند شیخ اسماعیل هم ،صدا و حنجره را از پدرش به ارث برده بود واین موضوع را اهل خانواده همه می دانستند ولی جلال به احترام پدر هرگز جلوی او دهان باز نکرده بودو پدر از صدای خوش فرزندش خبری نداشت.عاقبت زمان مدرسه رفتن جلال رسید . پدر او را به مدرسه ((علیه)) سپرد.این مدرسه در بازارچه رحیم خان در نزدیک مسجد رحیم خان واقع بود و با منزلشان فاصله ای نداشت.در مدرسه به خاطر صوت خوشی که جلال داشت مکبری و موذنی و قرائت قرآن را به او واگذار کرده بودند.یک روز عصر وقتی جلال 9 ساله از مدرسه برمی گشت.با خود اندک اندک زمزمه میکرد و این زمزمه تا نزدیک در منزل ادامه داشت.غافل از اینکه پدر بر خلاف معمول وامروز در منزل است و صدای او را شنیده.وقتی جلال پایش را از هشتی به داخل حیاط گذاشت پدرش او را صدا کرد .رنگ از روی جلال پرید و به لکنت افتاد .در این هنگام پدر با چهره ای گشاده و ملاطفت آمیز به فرزند گفت:جان پدر. تو صدایت خوب است و قشنگ آواز می خوانی ومن صدایت را شنیدم ؛حالا کمی برای من بخوان.وقتی جلال با صدای لرزان اندکی خواند ،پدر دستی به سرش کشید و بوسه ای از مهر بر پیشانیش زد و گفت:برای آواز خواندن تنها صدای خوب کافی نیست تو باید تعلیم ببینی. آن روز ها به جلال چون فرزند شیخ اسماعیل تاج الواعظین بود ((تاج زاده)) میگفتند.جلال تاج زاده از 9 سالگی تعلیم آواز را شروع کرد.ابتدا پیش پدرش با مقدمات و اصول ردیف ها آشنا شد و سپس پدر او را به مرحوم آسید عبد الرحیم اصفهانی استاد مسلم آواز آن زمان سپرد و تاج مدتی نزد این استاد گوشه ها را یاد گرفت.پس از مرحوم آسید عبدالرحیم پدر تاج برای این که او را با گوشه ها ی سازی در ردیف ها آشنا کند،تاج را به خدمت شاد روان نایب اسداله نی زن معروف برد.تاج زمانی نسبتاً طولانی در خدمت نایب اسداله نکته ها و ظرایف آواز ایرانی را فرا گرفت .آخرین استادی که تاج بنا به توصیه ء پدر برای گوشه ها و ردیف ها به خدمتش رفت مرحوم شاد روان میرزا حسین خان ساعت ساز معروف به ((خضوعی))بود و تاج پس از اتمام فراگیری نزد این استاد،دیگر در آواز سر آمد شده بود و اندک اندک در محافل می خواند و اینجا و آنجا همه از صوت خوشش و تسلط او بر آواز سخن میگفتند.تاج در نوجوانی با مرحوم حسین خان اسماعیل زاده استاد معروف کمانچه آشنا میشود و اولین باری که قرار بوده به همراه ساز حسین خان آواز بخواند ،حسین خان ساز را کوک میکند و هنوز جمله اول را نزده تاج با عجله شروع به خواندن میکند.مرحوم حسین خان اسماعیل زاده با لبخندی میگوید:پسرم در خواندن اینقدر عجله نکن صبر داشته باش تا من درآمد بکنم ، بعد کمی بیشتر صبر کن چهار مضرابی هم بزنم ،وقتی مجلس سر حال آمد و خودت هم کاملاً سر ذوق آمدی آنوقت شروع کن به خواندن.آن وقت هم با طمانینه بخوان تا مردم فرصت شنیدن و لذت بردن از ریزه کاری های آوازت را داشته باشند تاج همیشه از آواز مرحوم آسید عبذالرحیم اصفهانی و مرحوم میرزا حسین ساعت ساز با تجلیل و گرامیداشت فراوان یاد میکرد و بخصوص می گفت:صوت داود نبی در حنجره و صدای استاد مرحوم آسید رحیم تجلی میکرد و ممکن نیست کسی دیگر بتواند مانند او به این خوبی بخواند.جز این دو نفر تاج با سعهء صدر ومناعتی که داشت و اصولان هر خوانندیی را تشویق میکرد از خوانندگان هم زمانش نیز از جمله به این استادان ارادت داشت و از آنان و آوازشان به نیکی یاد میکردای اسامی را تاج در گفتگویی که با من (استاد محمد رضا شجریان) در اردیبهشت ماه 1358 داشت بر زبان آورده و من تا آنجا که حافظه ام یاری میکند به ذکر آنها میپردازم:

آسید حسین طاهر زاده اصفهانی،سید اسماعیل خان قراب،قربان خان شاهی ،تجلی،حاج محمد علی،حبیب شاطر حاجی،شهاب (معروف به شهاب چشم دریده که شاگرد حبیب شاطر حاجی بود و گوشهءشهابی در دستگاه بیات زند (بیات ترک) به او منسوب است).بی تردید بسیاری از استادان مسلم موسیقی و نوازندگان چیره دست سازهای ایرانی با شادروان تاج ساز نواخته اند ولی تا آنجا که حافظهء من با استعانت از ذهنیات استاد حسن کسایی نوازنده چیره دست و نابعهء نی یاری میکند. نام این هنرمندان را میتوان در ردیف نام کسانی که با تاج همنوازی داشته اند ثبت کرد:مرحوم نایب اسداله نی زن معروف، مرحوم شکری ادیب السلطنه استاد(تار)مرحوم استاد ابو الحسن صبا (سه تار سنتور و ویولون)مرحوم مرتضی محجوبی(پیانو)مرحوم رضا محجوم (ویولون)مرحوم حسین یا حقی (ویولون )مرحوم ارسلان خان درگاهی(تار و سه تار)مرحوم اکبر خان نوروزی(تار) مرحوم غلامرضا خان سارنگ(کمانچه )مرحوم شعبان خان اصفهانی(کمانچه)مرحوم علی اکبر خان شهنازی (تار)مرحوم حسین خان شهناز(تار)استاد حسن کسایی (خداوندگار نی و جانشین به حق نایب اسداله)استاد جلیل شهناز(خداوندگار تار)استاد علی تجویدی و ... تاج بر خلاف اینکه استادان انگشت شماری داشت ،شاگردانش فراوان بودند.او در تعلیم با لطف پدرانه ای که داشت با اصرار هر کسی را که حتی دو دانگ صدا داشت تشویق به خواندن میکرد.و اغلب خودش هم محض ترغیب شاگردان جوان و تازه کار بی هیچ نازو افاده ای چند بیتی مناسب زمزمه میکرد.تاج با خضوع و خشوع فراوان تعلیم میداد و با روحییه ای که داشت اکثراً از شاگردانش به عنوان شاگرد نام نمی برد بلکه به نام دوست و رفیق یاد میکرد.شاگردان تاج فراوانند و من بیشتر آنها را ندیده و نمی شناسم ولی در این میان فقط با دو نفر آنها آشنایی پیدا کرده ام ،یکی آقای مرتضی شریف (قاضی دادگستری)از شاگردان قدیمی تاج که شیویه تاج را خوب دریافت کرده و به کار میگیرد ،حنجرهء توانایی دارد و پخته می خواند و شعر را به جا به کار آواز می گیرد.یکی هم که بیش از همه و تا آخرین روزهای زندگی،با تاج و در خدمت او بود؛آقای اصغر شاهزیدی خواننده خوب آواز اصفهان که خود به تعلیم آواز هنر جویان مشغول است و در یکی از آزمون های باربد نیز رتبه اول شده است.عده زیادی هم غیر مستقیم شاگرد تاج بودند،این عده از روی صفحات و نوار های تاج با سبک آواز او آشنا میشوند و روش او را ادامه میدهند که در این میان میتوان به خواننده خوش صدای معاصر آقای حسین خواجه امیری (معروف به ایرج) اشاره کرد.خود من (استاد محمد رضا شجریان)نیز مقداری روش جمله بندی و ترکیب بندی در تحریر را از سبک آواز خوانی تاج به کار گرفته ام.بار ها و بار ها در محضرش بوده ام.هم از آوازش و هم از ارشادشان فیض فراوان برده ام.

آخرین باری که در محضر این هنرمند بزرگوار بودم ،چهاردهم آبان 1360 درست یک ماه قبل از درگذشت ایشان به اتفاق استاد حسن کسایی و آقای محمد موسوی (نوازنده نی و شاگرد حسن کسایی)آقای پرویز مشکاتیان (نوازنده سنتور) آقای ناصر فرهنگ فر مهر،آقای منوچهر غیوری (شاگرد وفادار کسایی )شاطر رمضان و چند تن دیگر از هنر دوستان تهرانی و اصفهانی کلبه محقر مرا به قدوم شریف خود آراسته بودند .در آن روز کسایی برای شادروان تاج که خیلی افسرده به نظر می رسید با نی ،دشتی در آمد کرد و تاج با غزلی از سعدی به این مطلع:

تاجم نمی فرستی تیغم به سر مزن                       مرهم نمی گذاری زخمم دگر مزن

آوازی با نهایت قدرت تاثیر خواند که در حقیقتعقده گشایی دا آزردگی هایش بود .پس از فرود آواز ایشان تکلیف کردند که چیزی بخوانم من هم اطاعت امر استاد کرده چند بیتی خواندم که طبق معمول مورد ستایش و لطف پدرانه ایشان قرار گرفتم.شادروان تاج مردی بود سلیم النفس و با مناعت طبع هرگز در طول مدت زندگی اش به خاطر مال دنیا و مسائل مادی به کسی کرنش نکرد و به این خاطر مدح کسی را نگفت .و از همه تعریف و تمجید میکردو همه را با نام خیر یاد میکرد ،شاید کسی به خاطر نداشته باشد که او حتی یک بار از کسی گلایه کند و یا از کسی بد بگوید او حتی اگر از کسی رنجشی میدید و خاطرش آزرده میشد،این رنج و آزردگی را با سکوت بزرگوارانه ای تحمل میکرد.تاج از استادانش با احترام فراوانی یاد میکرد . با دوستانش با مهربانی و عطوفت رفتار میکرد و حتی تا آخرین روز های عمرش به اغلب دوستانش سرکشی و احوال پرسی میکرد .او با شاگردانش نیز عطوف و مهربان بود و مانند پدری خود را موظف به غمخواری آنان می دانست.شادروان تاج در زندگی یک همسر اختیار کرد و همیشه از او به عنوان یک کدبانو ی خانه دار مهربان و دلسوز که موجب و موجد گرمی کانون خانوادگی اوست نام می برد.خداوند به تاج از این همسر شش فرزند عطا کرد ؛چهار دختر به نام های :تاجی،پروین،هما،پروانه و دو پسر به نام های :همایون و جمشید

 

سخنان استاد هنگام قطع برق در آخرین شب کنسرت همایون

 

 

ادامه نوشته

چند عکس جالب از استاد

 

بازدید از روند ساخت باغ هنر بم- ۲۱ تیرماه ۱۳۸۴